Spelande blir tittande

Ett område som alltid varit en stor del av internet är spel. Redan långt innan man spelade spel med eller mot andra över internet hade spel och spelkultur etablerats på internet. Idag har internet i sin tur ett väldigt stort inflytande på spel och spelkultur; vi använder internet för att läsa recensioner om spel, vi köper dem över internet, spelar och diskuterar dem här, men många spenderar även en hel del tid bara att titta på när spel spelas.

JuliusKielaitis / Shutterstock.com

Det finns två huvudsakliga platser man talar om när det kommer till detta fenomen, den första av vilka är YouTube. Detta har mer eller mindre blivit hela internets samlingsplats för video i alla dess former, och inte minst av allt spel. Det finns åtskilliga kanaler på Youtube med miljontals prenumeranter som fokuserar till stor del eller helt och hållet åt just ämnet spel. Youtubeprofiler som PewDiePie har till och med lyckats skapa en karriär på Youtube tack vare folks villighet och önskan att titta på underhållande, spelrelaterat videomaterial.

Den andra sajten som som ofta dyker upp på tal är streamingsajten Twitch. Hit söker sig folk för att se när spel spelas live, men många sparar även sina tidigare livesändningar så att vem som helst kan besöka deras kanal och titta på dessa när de helst än önskar. De mest populära spelen på Twitch är spelen som spelas inte mot ett spels AI utan mot andra spelare, eller med andra ord, tävlingsinriktade spel. Och detta är något som för oss ett steg närmare till att förstå detta fenomen.

Allt handlar om att vara en åskådare. Detta kan vara av något som man själv gillar att göra, men det är långt ifrån ett krav. Spelet League of Legends drar regelbundet miljontals tittare till sina årliga världsmästerskap, och precis som i traditionell sport gillar åskådare att följa inte bara spelet utan även spelarna och lagen. Detta är även tydligt i spelet StarCraft som i Korea har en helt egen TV-kanal där man dygnet runt sänder matcher från den professionella delen av spelvärlden.

Men kanske den mest naturliga övergången från tv- och dataspel till det vi normalt sett tänker på när vi talar om åskådare är spel som schack och poker. Grunden för schack som en sport är ju ganska välgrundad då man tänker på att det faktiskt är ett Olympiskt event och det har delats ut medaljer för detta sedan 1896. Slutligen poker, något som blev enormt populärt i början av 2000-talet och aktörer som PokerStars var tidigt på plats för att erbjuda live och inspelat videomaterial till alla som ville se när andra spelade poker. I PokerStars fall var det tjänsten PokerStars TV.

Allt detta handlar inte om att lära sig spela bättre, åtminstone inte för majoriteten, utan en vilja att helt enkelt se spelet spelas. Poker och schack är ju inte bara spel utan även sporter, och detta belyser övergången mellan att vara en åskådare av en sport som fotboll till att vara en åskådare av ett dataspel som nog få andra exempel kan göra.

Men spel har även gått steget längre och skapat vad vi numera kallar esport och helt enkelt gjort spel till en sport. Argumenten till varför detta bör anses som en sport som vilken annan är något som spel som poker och schack redan lagt grunden för. För att kunna räknas som en sport behöver det inte finnas fysiska aspekter, så länge det finns ett tävlingselement och något som kräver skicklighet som kan övas upp bör detta vara allt som egentligen krävs för att något ska räknas som sport. Detta med ett ytterligare tillägg: organisation. För att man ska kunna tävla på hög nivå krävs det att tävlingssättet är organiserat och strukturerat, något som helt klart uppfylls av tävling i många olika spel idag.

Sammanfattningsvis kan man säga att spelande har övergått till tittande både på grund av underhållningsvärdet och även för att spel har blivit mer tävlingsinriktade och organiseringen av detta har skapat möjligheten att kunna vara en aktiv åskådare av spel och tävlingen runtikring det.