Content creators

Content creators – människor som skapar värdefullt innehåll på nätet, är idag en miljardindustri som är ständigt växande. Ofta handlar det om att dela med sig av sitt egna favoritintresse och på så vis lyckas många bygga en stor följarbas som i slutändan är det som generar inkomster på olika vis.

Så vitt vi vet finns det inget svenskt uttryck för det engelska uttrycket ”content creator”. Frasen förklaras dock bäst på följande vis – en content creator är någon som själv eller tillsammans med andra skapar värdefullt innehåll på nätet. Detta fenomen är någonting som på ganska kort tid smällt upp till en jätteindustri, då det idag finns massvis av olika sätt att göra pengar på stora följarskaror och nättrafik i allmänhet.

Finns inom alla genrer och nischer

Content creators återfinns inom egentligen alla genrer och nischer som finns. Allt ifrån extremsport till bakning, ja egentligen överallt där det finns ett intresse hos en viss specifik målgrupp. Ju större och mera entusiastisk målgruppen är så kan man även räkna med att det finns fler content creators att konkurrera mot, eller att samarbeta med, om man vänder det hela till något positivt!

Olika plattformar

Idag finns det fler plattformar där content creators huserar än vad vi ens har vetskap om. Några av de största är dock YouTube, Instagram, Pinterest och alla olika bloggnätverk där man enkelt kan börja posta sina egna inlägg. Vilken eller vilka plattformar som passar bäst i varje specifikt fall är någonting som heller inte är helt självklart och därför något av en definitionsfråga. De flesta letar sig dock dit där deras kreativitet för spelrum att löpa fritt och där de insett att de har en stor del följare att samla på sig.

Kom igång du också

För dig som är sugen att prova på om också du är ämnad att bli en content creator så har vi några goda råd. Tänk på att göra det av rätt anledning och inte enbart för att du någonstans i en potentiell framtid ska tjäna pengar på det hela. För att man ska orka köra på även när det går tungt så måste det handla om någonting som man verkligen brinner för. När du väl kommit till insikt om du faktiskt har det intresse och driv som krävs är det sedan dags att skaffa dig den utrustning som behövs för att kunna locka massorna din väg. Här skiljer det sig självklart en del beroende på vad för innehåll det är du tänkt satsa på, men något man alltid behöver är en kamera.

Det spelar egentligen inte roll vilken plattform eller vilken nisch du än tänkt synas på och inom. Möjligheten att ta snygga bilder är lite av a och o, åtminstone som ett minimum. Sysslar du exempelvis med extremsport så behöver du även en filmkamera och en musiker behöver inspelningsutrustning, osv. En riktigt vass kamera som gör att du kan ta högpresterande bilder hittar du hos Cyberphoto som är en av nordens största webbutiker med denna inriktning. Förutom kamera så är det även bra att skaffa sig ett bra bildbehandlingsprogram och en välfungerande dator. Vi rekommenderar Photoshop och en dator som är nog kraftfull för de ändamål du tänkt använda den till. Det är exempelvis en väldigt stor skillnad på att enbart syssla med bildhantering eller att också hålla på att klippa och rendera film, som kräver betydligt mera kraft. Tala gärna med en kunnig vän eller besök en fysisk datorbutik för att reda ut vad just du behöver. På det viset så minimerar du risken att du lägger ut dyra pengar på en undermålig setup.