Användarvänlighet i fokus

Idag har många privatpersoner sin egen blogg eller hemsida och i princip alla företag en webbplats. Från en tid när sajter sattes upp och designades av vem som helst som ägde en pc, så sköts nu flertalet företagssajter på ett professionellt sätt. Det finns dock fortfarande webbplatser som inte får den uppmärksamhet de behöver, främst för att de tillhör små företag utan varken tid eller kompetens att utveckla och administrera en sajt med genomtänkt och attraktiv design.shutterstock_400443877

Det centrala är att den som besöker din sida enkelt ska kunna använda den. Om ingen förstår hur sajten fungerar spelar det ingen roll hur full den är med bra information.

Här är några saker att tänka på:

Diagonalregeln

Försök att placera den viktigaste informationen i en diagonal linje från övre vänstra hörnet till det nedre högra hörnet.

Länklogik

Placera de viktigaste länkarna med början från vänster och gå åt höger eller börja uppifrån och gå nedåt.

AIDA(s)

En urgammal regel inom reklam som är lika aktuell fortfarande:

  • Attention (Uppmärksamhet)
  • Interest (Intresse)
  • Desire (Begär)
  • Action (Handling)
  • Satisfaction (Nöjd kund)

Tänk i den ordningen när du skapar sidan för att att få den som läser att stanna kvar och göra det du vill, t ex beställa något. En nöjd kund kommer tillbaka till din sajt.

Uppmaning till köp

Har du något på sidan som drar till sig uppmärksamhet och hjälper besökaren att hitta målet? Exempelvis en stor och tydlig knapp med [Beställ här].

Lämpliga färger

Är färgerna anpassade efter din tänkta målgrupp och det intryck du vill ge? Är de behagliga för ögat och passar de bra ihop?

Typografiskt utseende

Välj passande typsnitt, men ha helst inte fler än tre. Använd dig av huvudrubrik, underrubriker, ingresser och brödtext. Långa texter bör delas upp i stycken.