Anpassade sajter – en bekväm upplevelse för besökaren

I dessa tider av ständig uppkoppling och ett samhälle där internet är det mäktiga verktyget för både kommunikation och handel är det mer viktigt än någonsin att företag satsar på användarvänliga sajter.

Som besökare förväntar vi oss ett upplägg och en design som inte påverkar vår generella upplevelse av sajten negativt. Saker och ting ska fungera smärtfritt på webbplatser, och med det kan man delvis syfta på den tekniska biten men även den visuella designen. Det ska vara enkelt att hitta information och navigera runt samtidigt som sajten ska bjuda in till upplevelse och generera en bra känsla hos besökaren/kunden.

När det kommer till företag som erbjuder helt onlinebaserade produkter eller tjänster är så klart ovan nämnda otroligt viktigt. Lyckas man inte övertyga sina kunder direkt vid första besöket är risken överhängande att kunder inte kommer tillbaka. Onlinecasinos är ett bra exempel på verksamheter som absolut måste tänka på att erbjuda en användarvänlig och lockande sajt för att hitta nya spelare, men även för att behålla redan registrerade kunder. Ett riktigt lysande exempel på casino när det kommer till att lyckas med att erbjuda en användarvänlig sajt i en tidsriktig design är Mr Green.

Mr Green använder sig av en så kallad responsiv design, vilken kan förklaras som en slags teknisk term för att skapa en användarvänlig och anpassad sajt. Lite enkelt förklarat kan man beskriva det som att layouten på sajten förändras beroende på så väl storlek som upplösning på skärm, och det innebär att besökaren får en näst intill skräddarsydd upplevelse. Loggar man exempelvis in från en surfplatta känner sajten direkt av detta och besökaren blir presenterad en anpassad version av Mr Green casinot.

Att företag som Mr Green väljer att använda sig av responsiv design har blivit en riktigt het potatis den senaste tiden och det har alltså sina anledningar. En anpassad design öppnar ju upp för en större kundgrupp eftersom sajten blir tillgänglig för olika typer av enheter varifrån besökaren surfar in. På så sätt blir upplevelsen väldigt komplett och besökaren slipper bekymra sig för onödiga irritationsmoment så som kuggar, dålig bild eller svår navigering för att nämna några.

Det finns naturligtvis många andra tips som hjälper företag att förbättra upplevelsen för kunden på sajten. En viktig detalj när det kommer till webbdesign är att fokusera på relevant innehåll när det kommer till text och bild på sajten. Att rankas högt på google är självklart målsättningen för de flesta som driver en riktad onlineverksamhe,t och det når man bland annat genom att ha ett relevant innehåll med väl valda nyckelord. En sajt med allt för mycket bilder eller visuellt budskap kan må hända vara häftig och kul för besökaren, men det ska mycket till för att hon eller han hittar dit – bilder är nämligen svårt för google att värdesätta.

När vi så talar om bilder kan det vara värt att nämna att all typ av visuellt innehåll ändå spelar en stor roll för upplevelsen i sin helhet. Bilder som används på sajten bör var av hög kvalitet och självklart i rätt format för att inte skapa någon typ av irritation för besökaren. Om vi tar casinosajter som exempel igen är det så klart en stor fördel om man väljer att erbjuda en typ av spel med imponerande grafik. Säljer man produkter ska man absolut se till att få dessa fotograferade av en riktig fotograf, oavsett det handlar om imagebilder eller enkla produktbilder.

Slutligen bör man tänka på att sajten är synkad och att det finns en röd tråd genom hela upplägget. Varje enskild sida ska designas och utformas på ett sätt som gör att en besökare snabbt kan surfa vidare. Det är ju nämligen många gånger en google-träff gäller en annan sida på sajten än just landningssida.